New York

De laatste stop op onze mooie roadtrip is New York.

Maar voordat we de “city that never sleeps” kunnen gaan ontdekken staat ons nog 1 ding te doen, namelijk de auto inleveren. De auto moet in New Jersey in worden geleverd en gaat dan op de boot om vervolgens een week of 6 later weer in Rotterdam opgehaald te kunnen worden. Alle papierwerk is vooraf al in orde gemaakt en ook de mensen daar weten dat we de auto af komen leveren. Op google hadden we al gezien dat het een redelijk slecht inderhouden industrieterrein is, maar van kennissen hebben we gehoord dat het prima werkt en dat hun auto helemaal netjes weer in Rotterdam klaar stond.

Na een inspectie van beide kanten hebben we dus de sleutels en het eigendomsbewijs maar afgegeven en hebben we een uber besteld (ook de eerste keer voor ons maar ging wonderbaarlijk goed en snel!) En na een ritje van nog geen half uur stonden we dan echt downtown new york, met 3 grote koffers, 3 kleine koffers, 3 rugzakken en 2 handbagage dingen.

Nadat alle bagage in de kamer is gezet zijn we eerst naar het Museum of Natural History geweest. Dat stond bij de kinderen hoog op het lijstje nadat ze de film “Night at the museum” hadden gezien, en het leek ons wel een rustig begin. Het museum is erg beroemd en dus ook erg druk. Maar het is een gigantisch gebouw met voor ieder wat wils, dus na de hoogtepunten bekeken te hebben zijn we de wat minder bekende dingen gaan bekijken. Natuurlijk is het bijzonder om een echt dino skelet te zien, maar die hebben we de afgelopen weken al heel wat gezien. Het skelet van een schildpad en slang maakte daarom meer indruk op ons. Ook de opgezette dieren vonden wij erg facinerend, vooral de dieren te zoeken die wij in het echt hebben gezien was een leuke bezigheid. Verder hebben ze natuurlijk veel over de geschiedenis van Amerika, met de native Americans. Verder was er een erg mooi stuk over de ruimte en het helal. Kortom een leuke plek om een aantal uur rond te zwerven!

Na een korte wandeling door central park gaan we op zoek naar iets te eten. Blijkt er om de hoek een Benihana te zitten. Dit restaurant zit ook in Beaverton en daar zijn wij als eens eerder geweest, maar de kinderen nog niet. Je hebt daar een bakplaat waar je omheen zit en krijgt een kok die het eten voor je klaarmaakt. Het eten is vrij standaard maar erg lekker en de kok maakt er echt een showtje van. Gelukkig was er nog plek en konden wij binnen 10 minuten aanschuiven bij 4 andere mensen aan tafel. Het eten was net zo lekker als in Beaverton en de kinderen hebben hun ogen uitgekeken, wat een feest! Daarna nog even via time square gelopen, dat was ten slotte bijna op de route, en na al de gekte van lampjes, reclame en mensen die je iets proberen aan te smeren (nou ja, eigenlijk willen ze alleen maar geld aan je verdienen…) zijn we moe in ons bedje in gedoken.

Na een kort ritje met de metro komen we aan in het zuidelijkste puntje van Manhattan vanwaar we the statue of liberty kunnen zien. We gaan er nog niet naartoe, we hebben namelijk al maanden geleden kaartjes gekocht om helemaal in de kroon te mogen, en dat moest op datum, dus dat komt morgen aan de beurt. Maar er zijn genoeg andere dingen in deze buurt te zien. We beginnen met een soort draaimolen van vissen, erg mooi gemaakt en onze kids vonden het ook erg leuk. Daarna op zoek naar Wall street, waar het wederom een drukte van jewelste is. We kijken even bij de bekende stier en moeten daarna toch echt even bijkomen met een beetje cafeine, dus op naar de starbucks…. Vervolgens zijn we nog even binnen wezen kijken bij Federal Hall en hebben we kaartjes gekocht voor een broadway show. Omdat ze online nogal duur zijn en de keuze enorm is, hadden wij besloten te kijken wat er die dag voor de helft van het geld te krijgen is en dan doen we die voostelling wel. Ik had al wel wat voorwerk gedaan, niet alle voorstellingen zijn geschikt voor kinderen, maar echt een specifieke voorkeur had ik nog niet. Mijn plan was om dat aan de balie voor te leggen en dat te kiezen uit de 3 die ik, na het zien van het aanbod, in mijn hoofd had. Maar zo werkt zo’n bureau natuurlijk niet dus voor we goed en wel wisten wat er gebeurde hadden we dus kaartjes gekocht voor de eerste optie die we voorstrelden, school of rock. In de rij stonden er mensen die hem al gezien hadden en erg enthousiast waren, dus dat kon niet mis, en met 4 kaartjes onder de 400 dollar hadden we ook nog eens een koopje te pakken. Wel jammer van de 12 dollar Fee Fee die er nog eens bij kwam en waar niemand eigenlijk van weet waar die voor bedoeld is….

Na een echte new yorkse lunch (hot dog) zijn we over de Brooklyn bridge gelopem met mooie uitzichten over zowel Brooklyn als Manhattan. Wat een mooie brug is dat toch. Daarna snel naar het hotel om ons klaar te maken voor onze broadway show “school of Rock”. Het blijkt een stuk gebaseerd op een film te zijn, waar vervolgens ook een serie van gemaakt is voor Nickelodeon. Wij kennen ze geen van beide, dus gaan volledig blank het stuk in. Het blijkt een hele leuke voorstelling te zijn, helemaal geschreven voor kinderen van onze leeftijd. Zij genieten dan ook volop. En met de live muziek en de theatrale sfeer erbij kan de avond dan ook niet meer stuk.

De volgende dag is het eindelijk zover. We mogen helemaal naar boven in the statue of liberty. Eerst moeten we door een aantal security checks en vervolgens mogen we op de boot naar het eiland. Daar aangekomen gaan we natuurlijk eerst met de ranger praten, dat doen we ten slotte in elk nationaal park…. Vervolgens gaan we naar binnen en met de lift naar het eerste deel van de tour. Daar mogen wij, samen met 200 anderen die dag, een heel smal trappetje op om zo helemaal bovenin te komen. Het is een flinke klim en niet iedereen in het gezin vindt het even leuk, maar een bijzondere ervaring is het zeker. Jammer genoeg is het uitzicht boven niet zo heel goed, de raampjes wijzen vooral naar beneden, maar we zijn toch blij dat we zover gekomen zijn. Na deze bijzondere tocht lopen we nog een rondje over het eiland voor we de boot pakken naar het volgende eiland, Ellis island. Dit is de plek waar vanaf 1897 de immigratie voor Amerika plaats vond. Duizenden mensen zijn hier dus aangekomen na weken op zee te hebben gezeten. Via een geluidstour hebben we een groot deel van het eiland gezien en een beeld gekregen hoe het er toen aan toe moet zijn gegaan. Toch bijzonder om te zien en proberen in te denken hoe die mensen zich voelden op dat moment, in ieder geval een wereld van verschil met onze tijdelijke immigratie 2 jaar geleden.

Na een indrukwekkend bezoek aan het 9/11 memorial zijn we nog even wat andere plekjes afgegaan die toch wel leuk zijn om even gezien te hebben, zo zijn we naar rockefeller center geweest, met de lego winkel en om de hoek de Nintendo winkel. Ook zijn we naar de bibliotheek geweest. Dit is op zichzelf al een imposant gebouw, maar het feit dat de echte Winnie de Pooh hier staat maakt het nog veel leuker. Het viel ons wel op dat er maar weinig boeken te vinden zijn in de bieb. Blijkt dat ze een heel karretjes systeem hebben en je boeken bijna alleen op verzoek kan krijgen. Alles staat dus in een grote opslag, en snuffelen tussen de boeken is er dan ook niet meer bij.

Buiten de bieb was het festival ” broadway in Bryant park” gaande, dus daar hebben we nog even gekeken naar een gochelaar en een groep uit de musical “come from away”. Via central station zijn we vervolgens naar de Empire state building geweest. We zijn met de lift heel snel naar boven gegaan om daar van het uitzicht te genieten en wat ankerpunten te vinden in de stad die we al een beetje beginnen te kennen.

Nog snel even de laatste keer naar een build a bear winkel, want tja, daar moet je toch zeker geweest zijn. Gelukkig hadden ze ook t-shirtjes met new york erop, dus 2 t-shirtjes en een pet rijker lopen we even later de winkel weer uit om nog een andere lego winkel tegen te komen. En daar moesten we natuurlijk ook even gaan kijken…. Om de hoek van deze legowinkel was Kleinfeld, de bruidszaak die bekend is van Say yes to the dress. Omdat wij (de dames) dat erg graag kijken wilde we de winkel toch graag even zien. Het is echt een geweldig mooie winkel, we hebben ons even binnen staan te vergapen aan al het moois wat wij konden zien, want we mochten binnen alleen maar tot het tapijt komen. We hebben een paar bruidjes zien passen, maar Randy was er even niet, de camera’s overigens ook niet. Wel hebben we een andere consultant gezien die we van tv kennen.

Na het diner zijn we nog een wandeling gaan maken over de High line, dit is een park boven de grond. Het verhaal erachter is dat het een oude treinbaan was die flink was verwaarloosd. De wijk wilde graag iets doen met deze plek en heeft, met toestemming van de gemeente, er een park voor iedereen van gemaakt. Ze zijn nog flink bezig met het ontwikkelen van het park, maar er zijn leuke dingen al gemaakt. In principe moet het een oase van rust worden boven het drukke centrum, met veel groen, plekken om te zitten en plekken waar kunstenaars hun dingen kunnen tonen. Zo zijn er regelmatig kunstzinnige dingen te doen. Wij hebben er vooral gewandeld en van het uitzicht genoten. En met een moe maar vondaan gevoel die avond naar bed gegaan om de volgende dag het vliegtuig naar Nederland te nemen.